Een delegatie van beide hospices staat klaar om het speldje met oorkonde in ontvangst te nemen van burgemeester Ellen van Selm.(Foto: Han Giskes)

Rodi Media – ma 2 jan, 13:56

PURMEREND – Na een paar jaar stilte kon afgelopen zondag eindelijk weer de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Purmerend doorgang vinden. In de goed gevulde grote zaal van De Purmaryn gaf, omlijst door optredens van leerlingen van de NKT Theaterschool, burgemeester Ellen van Selm haar speech, en werd, traditiegetrouw, de Purmerendse Gouden Waarderingsspeld uitgereikt. Waar ‘verbinding’ centraal stond in de toespraak van de burgemeester, was dat laatste de ultieme uiting. Zowel het Hospice in Vrijheid in Purmerend als het Hospice Thuis van Leeghwater in Middenbeemster ontving deze speld.

Het was de eerste nieuwsjaarspeech van de burgemeester in Purmerend. Precies 100 dagen in functie, verhaalde ze haar eerste maanden die in het teken stonden van kennismaken en ontmoeten in Purmerend en in Beemster. Ze fietste door Purmerend en de Beemster, maakte kennis met de clubs, de organisaties, ondernemers etc. Het smaakte allemaal naar meer. “Wat mij opvalt is hoe trots iedereen is op Purmerend en Beemster. Velen zetten zich in voor de leefbaarheid van de samenleving. En over en weer verdiepen Purmerenders en Beemsterlingen zich in elkaar.”

Alles wat je aandacht geeft groeit

Ze viel kort na haar aantreden met de neus in de boter met de plofkraak bij Juwelier Van Moorselaar in de Peperstraat, en ervoer daar niet alleen hoe adequaat de hulpverlening werkte maar ook de saamhorigheid in Purmerend. “Er is veel gebeurd afgelopen jaar. Teveel eigenlijk. Na corona ging de samenleving weer open, maar sommige gevolgen worden nu pas duidelijk, zoals de eenzaamheid onder jongeren. De oorlog in Oekraïne laat zien hoe wij ons best doen in de opvang. Dat vroeg en vraagt veel van een ieder. Het is hartverwarmend te zien wat geregeld en georganiseerd wordt door de samenleving. In de stikstofdiscussie zien we heel duidelijk het samenspel van stad en platteland. Ook hier is verbinding nodig en daar wil ik graag een rol in spelen.” Met alles wat er speelt is er veel om ons zorgen over te maken, gaf zij aan. “Maar alles wat je aandacht geeft groeit. Daarom is het belangrijk ook aandacht te geven aan het goede. Zoals inwoners die zelf het initiatief nemen, voor mensen die ertoe doen. Die verbinding leggen met de omgeving.”

Nadruk op wat verenigt en verbindt

Verbinding zoekt ze ook met de regio omdat Purmerend de komende jaren nog meer gaat groeien. Waarbij het belangrijk is te laten zien waar we trots op zijn. Die trots reikt ook naar de lokale sporters. “Ook sport verbindt. Het is mooi te zien hoe onze lokale sporthelden worden gehuldigd voor hun prestaties. Laten we in 2023 de nadruk leggen op wat ons verenigt en verbindt. Uw bijdrage is daarbij onmisbaar.” De traditie van de Gouden Waarderingsspeld hoort daar ook bij, het zoeken naar en het benoemen van de Gouden Purmerenders, mensen en organisaties die een grote rol spelen en langere tijd relevant zijn geweest in en zich inzetten voor de gemeente. “We zoeken ze en we koesteren ze. Er waren ontzettend veel kandidaten die zich hebben ingezet voor de samenleving in Purmerend en Beemster. Na rijp beraad is besloten om dit jaar dan ook twee speldjes uit te geven. Voor twee organisaties waar liefde, kennis en kunde centraal staan: Hospice Thuis van Leeghwater in Middenbeemster en Hospice in Vrijheid in Purmerend.”

Uit het juryrapport: De hospices bieden een liefdevol thuis waar mensen de laatste fase van hun leven kunnen doorbrengen. Zij worden daarbij begeleid door verpleegkundigen en door onmisbare, goed opgeleide vrijwilligers die de vaste krachten helpen en aandacht en aanwezigheid geven aan de tijdelijke bewoners door er ‘te zijn’. De teams zorgen in een huiselijke setting dat in alle rust en op eigen wijze afscheid kan worden genomen van het leven, afgestemd op de wensen en behoeftes van de tijdelijke bewoners. Beide organisaties bewijzen van grote maatschappelijke waarde te zijn voor inwoners die ongeneeslijk ziek zijn en niet meer thuis kunnen of willen wonen door palliatieve zorg binnen de gemeente aan te bieden. “Dit is de verbinding die we zoeken, en zo belangrijk in de samenleving. Daarom is het een eer om aan beide hospices deze speld te overhandigen”, aldus de burgemeester.

Onmisbare vrijiwilligers

Van beide hospices was een flinke delegatie aanwezig om het speldje met oorkonde in ontvangst te nemen. Van het Hospice in Vrijheid waren dat Nico Strous. Marieke Zwart, Piet Hein Debets en Nel Persenaire. Het Hospice Thuis van Leeghwater werd vertegenwoordigd door Kees Sietsema, Joke Hillebrand, Frits Janssen en Bart Ploeger. Zowel Piet Hein Debets als Kees Sietsema roemden in hun dankwoord met name de onmisbare inzet van de vele vrijwilligers, en voor hen werden vanochtend dan ook heerlijke gebakjes afgeleverd.

Gouden Purmerender Hospice
V.l.n.r.: Piet Hein Debets, Nico Strous, Nel Persenaire, Marieke Zwart, burgemeester Ellen van Selm, Frits Janssen, Bart Ploeger, Joke Hillebrand en Kees Sietsema. (Foto:Han Giskes)