Nieuws: Rodi Zorg

De vrijwilligers van het eerste uur. Van links naar rechts Paula en Ron, Harma, Willy, Cora, Marjan, Maria en Nel, een van de coördinatoren. (Foto: Han Giskes)

Hospice ‘In Vrijheid’ vestigt hoop op nieuwe vrijwilligers

Je krijgt tekst en uitleg op open dag zaterdag 3 februari van 10.00 tot 13.00 uur

De vrijwilligers die op dit moment mooi en dankbaar werk verrichten in het hospice aan de Dominee Martin Luther Kingweg in Purmerend hebben allemaal hun eigen verhaal op welke manier ze betrokken zijn geraakt bij het hospice. De een maakte deel uit van de Lionsclub die geld inzamelde voor het hospice en werd op die manier getriggerd, van een ander overleed de moeder in het hospice en van nummer drie heeft een jonge en ongeneeslijke vriend nog enkele weken kunnen profiteren van de persoonlijke en liefdevolle hulp en aandacht in de huiselijke omgeving, zoals het hospice vaak wordt omschreven.

Verkeerde beeldvorming

“Als ik met vrienden of bekenden vertel wat voor vrijwilligerswerk ik doe, krijg ik af en toe terug: ik zou dat nooit kunnen. Dan zeg ik daarop: heb je het weleens geprobeerd? Het is vaak verkeerde beeldvorming. Dit is zulk mooi en dankbaar werk. Niet alleen voor de mensen waarvan het hospice de laatste fase is naar overlijden. We zijn ook voor de familie een niet te onderschatten houvast. Daar hoort ook een luisterend oor bij. Misschien is het ook goed om te vertellen dat wij als vrijwilligers geen zorg hoeven te verlenen. Daar zijn  goed opgeleide verpleegkundigen van De Zorgcirkel verantwoordelijk voor”, vertelt een van de vrijwilligers.

Jonge(re) vrijwilligers

“Om de diensten voor iedereen zo beheersbaar mogelijk te houden hebben we per week 56 vrijwilligers nodig. Met de huidige groep die we hebben is dat goed te doen, maar aangezien we voor het grootste deel oudere vrijwilligers hebben, komt het voor dat mensen met vakantie zijn of gaan, iets anders te doen hebben of ziek zijn. Daarom zou het mooi zijn als we uiteindelijk kunnen beschikken over een vrijwilligersgroep van 90 tot 100 mensen. Het zou helemaal fantastisch zijn als ook jonger(re) vrijwilligers naar onze open dag komen”, aldus Nel Persenaire.

Een potentiële nieuwe vrijwilliger bij Hospice ‘In Vrijheid’ krijgt op de eerste plaats een intakegesprek. Daarna volgt een uitgebreide uitleg wat het werk exact inhoudt. Vervolgens doe je vier inwerkdiensten. Hierbij krijg je ondersteuning van een van de huidige vrijwilligers, een van de coördinatoren en van iemand van De Zorgcirkel. Ben je uiteindelijk vrijwilliger dan kun  je zelf je rooster invullen. Dat geldt ook ten aanzien van de vakantie.

Tot slot: Hospice ‘In Vrijheid’ Waterland houdt zich ook aanbevolen voor nieuwe vrijwilligers die de tuin rondom het complex verzorgen.